• Ota yhteyttä rohkeasti!
  • Nopea toimitus
  • 24 tuntia auki
  • Edulliset hinnat
  • Ota yhteyttä rohkeasti!
  • Nopea toimitus
  • 24 tuntia auki
  • Edulliset hinnat

Keskimoottori vai napamoottori?

Tässä artikkelissa kerron lyhyesti teille keskimoottorin ja napamoottorin eroista, eduista ja haitoista.

Keskimoottori

Keskimoottori asennetaan aina poljinkeskiön tilalle, keskiö poistetaan ja moottori laitetaan keskiöputken läpi.

Edut:

  • Vääntöä paljon enemmän kuin napamoottoreissa
  • Välityksiä voi säätää pyörän omilla vaihtella, eli vääntöä tai nopeutta saa sitten niillä lisättyä.
  • Paino pistejakautuu tasaisesti moottorin sijainnin ansiosta
  • Painopiste on matalalla
  • Ajettavuudeltaan vastaa tavallista pyörää
  • Sopii todella hyvin urheilulliseen ajon
  • Vähemmän herkkä violle lyhyiden kaapeleiden ansiosta.

Haitat:

  • Ketjujen ja vaihteistön kuormitus on kovempaa
  • Hinta on usein korkeampi
  • Hankalampi asentaa, koska keskiö voi olla joskus aivan jumissa.
  • Sopii vain käsijarrullisin pyöriin

Napamoottori

Napamoottori asennetaan usein eteen tai taakse vanten tilalle. Se on suosituin ja yksinkertaisin asentaa. Napamoottori asennetaan usein etupyörään.

Edut:

  • Erittäin helppo ja nopea asentaa
  • Laaja valikoima moottoreita ja malleja
  • Ne ovat hiljaisia, koska voimansiirto eli ketjut ja rattaat puuttuvat moottorin ja renkaan väliltä
  • Lähes täydellinen huoltovapaus, koska napamoottori ei kuluta voimansiirtoa
  • Säästää tilaa, koska moottori on renkaan/vanteen sisällä, eikä ole viemässä tilaa muilta komponenteilta

Haitat:

  • Tehokkaana/painavana etumoottori on ikävä ajaa, painon tuntee etupäässä ja rajun väännön takia se "vetelee". Pienitehoisissa tätä ongelmaa ei ole.
  • Erityisesti painava takamoottori on huono täysjoustopyörissä, koska jousittamatonta massaa tulee lisää ja se saaa jousituksen ikään kuin "sekaisin" koska rajuimmissa töyssyissä jousitus ei pysy mukana.
  • Suuritehoisemmat napamoottorit painavat n. 6-11kg(jotkut jopa 20kg) , eli ainakin hieman enemmän, kuin mitä vastaavantehoinen keskimoottori.
  • Takamoottori sopii vain käsijarrullisiin pyöriin

Pieni etunapamoottori sopii hyvin kaupunkipyöräilyy, työmatkapyöräilyyn, huviajeluihin sekä koulumatkoille.

Takanapamoottori sopii erittäin hyvin samoihin asioihin kuin etumoottori, mutta niiden lisäksi myös maastoon

Keskimoottori sopii kaikista parhaiten maastoon, kestävä ja todella vääntävä moottori vääntää ylämäet helposti ylös. Sopii myös kaupunkiin.

Sinun kannattaa myös miettiä mihin käyttötarkoitukseen pyöräsi on tarkoitettu tai pyörä jonka aiot sähköistää. Esimerkiksi jopoon ei kannata laittaa keskimoottoria jo siitä syystä että Jopossa ei sen jälkee ole enään jarruja, mutta myös sen takia, että mitä tehokkaalla keskimoottorilla tekee pyörässä jolla ei edes pysty ajamaan maastossa.

Jopoon ja kaupunki pyöriin on suositeltavaa ostaa etumoottori. Maastopyöriin joko taka- tai keskimoottori.

Nyt olen kertonut tärkeimmät asiat keskimoottorin ja napamoottorin eduista ja haitoista. Jos vielä kysyttävää on, niin kysy! Näillä tiedoilla voit miettiä minkälainen moottori vastaa sinun tarpeitasi.